TU MI UCCIDA

Kära Italienska, du dödar mig!!!! Det finns inte ord till hur förjävligt det är att lära sig så här mycket på en gång, men på samma gång är det underbart kul att lära sig. Det är roligt att för en gångs skulle lära sig något annat än engleska och tyska, tycker att italienska är kul att lära sig, men det typ dödar mig i processen! Hahaha! Alla dessa regelbundna regeler, oregelbundna regler och de ord man bara ska komma ihåg att inte böja. Några exempel;

att sudera - studiare
jag studerar - io studio
du studerar - tu studi
han/hon studerar - lui/lei studia
vi studerar - noi studiamo
ni studerar - voi studiate
dom studerar - loro studiano

Ser ni hur man böjer verbet "studerar"?! Det är är som en liten regel att io ska sluta på o, tu på i, lui/lei på a, noi på amo, voi på ate och loro på ano. Men inte alltid inte; 

att läsa - leggere
jag läser - io leggo
du läser - tu leggi
han/hon läser - lui/lei legge
vi läser - noi leggiamo
ni läser - voi leggete
dom läser - loro leggono


nu ska lui/lei inte längre sluta på a utan på e, och voi på ete istället för ate och loro på ono istället för ano. Det finns även ett tredje sätt att böja ett verb på, beroende på vilket verb det är naturligtvis, men det kommer jag inte gå in på för jag förvirrar mig själv. Detta ska jag veta om ca 300 verb, jag vill inte ens tänka på hur många adjektiv och substantiv man ska kunna, och hur man böjer dom orden beroende på maskulin och feminin, singular och plural och de orden som är oregelbundna. 

Tillbaks till böckerna fröken mård, prov imorgon igen!!!!

Kommentarer
Postat av: Sandra

ska nog aldrig mer läsa ett språk

2011-10-06 @ 09:08:38
URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Postat av: shittty

lycka till bejbi :*

2011-10-07 @ 00:36:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0